رویا موزاییک

تاریخچه هنر موزاییک آرت

موزائیک هایی از جنس اشک بر بوم نقاشی

هنر موزائیک گستره وسیعی در تاریخ دارد و نمونه های منحصر به فردی از آن از گذشته تاکنون باقی مانده است. موزائیک کاری هنری است با دوام که هم برای بیرون از خانه و هم برای خانه مناسب است. این هنر در مکان های عمومی و فضاهای بیرونی مانند پارک ها، خیابان ها، فروشگاه ها و فضاهای تجاری و نمایشگاهی استفاده می شود و در خانه ها نیز می تواند بر روی سطوح و تابلوهای قابل حمل مثل میز و صندلی و غیره کار شود. موزائیک هایی که از تمدنهای مختلف به جا مانده اند هر یک به شیوه خاصی خلق شده اند. قدیمی ترین طرح های موزائیکی به جا مانده از سال های قبل، مربوط به حدود ۶۰۰۰ قبل از میلاد است که توسط سومری ها در منطقه بین النهرین یا عراق کنونی خلق شه است. این اثر از سنگریزه های رنگی که روی سطوح دیوار فشار داده شده ساخته شده است.

هنر موزائیک کاری در چه کشورهایی وجود دارد؟

این هنر یک هنر بین المللی است که از کشور ایتالیا شروع شده است و به کشورهای دیگر آمده است اما در کشور ایتالیا هنوز برش های مربع و مستطیل مرسوم است و بیشتر در فضاهای شهری، لابی ها و استخرها کاربرد دارد. حتی مواد کار با این هنر نیز در کشور ایتالیا تولید می شود.

رویا موزاِیک

بعضی از موزائیک ها، موزائیک های استخری ساده هستند که در طیف رنگی مداد رنگی ها وجود دارند اما بعضی از آنها بافت دار هستند که در رنگ های طلایی و صدفی و هفت رنگ موجود می باشند که براق تر می باشند. بعضی از موزائیک ها نیز شیشه هستند که به آنها شیشه های خرد شده رنگی می گویند. به همین علت رنگ های کارشده در آثار با هم متفاوت هستند.

این هنر در ایران به عنوان هنرهای تجسمی ثبت نشده است و فقط به عنوان هنرهای دستی ثبت شده است به همین دلیل گرفتن مجوز برای برگزاری نمایشگاه در موزه ها بسیار سخت است و یکی از مهمترین قسمت هر کشور موزه ها می باشد. اما موزائیک کاری در ایران قدمت بسیار دارد و از گذشته از این هنر استفاده می شده است. در حال حاضر زیاد شناخته شده نیست و باید بیشتر دیده شود.

 

اسکرول به بالا